lördag 9 januari 2016

Mera rosor

Idag är en perfekt "slappardag" utan några måsten!
Passar bra att njuta av lite flera rosor i väntan på varmare väder ute:))
De flesta av dessa rosor är rabattrosor förutom två buskrosor!

 Vackra "Abraham Darby" har varit ganska klen och bara
fått 2 - 3 grenar med enstaka rosor de senaste åren!
Nu är den flyttad till kolonilotten där den får sol hela dagarna!
Ska bli kul att se hur den blir i växtsättet därute:)

 Hos mig blir "Astrid Lindgren" alltid bortåt 1,5 meter,
men det är en vacker ros! Börjar blomma ganska sent på sommaren!
Nu är den rosen också flyttad till kolonilotten!

 "Bonica" har varit lite tanig och högväxt eftersom den fått
för lite sol men det problemet torde vara avhjälp nu när den
också flyttat ut till kolonin!

 "Claire Renaissance" har efter ett år på kolonilotten blivit
stor och kraftig och blommar otroligt fint!
Kul att se hur bra en ros mår när den får mera sol!

 "Extravaganza" är en riktig lyxros med otroligt stora och 
hållbara blommor! Nu har den också fått flytta från trädgården 
till kolonilotten!

 Lilla söta "Lambert Closse" blommade massor förra sommaren!
Den blir finare för varje år som går och jag hoppas den 
överlever flytten ut till kolonin!
Har aldrig ångrat att jag skaffade denna ros, så vacker!

 "Leonardo da Vinci" är en otrolig långblommare, ibland om 
vädret tillåtit har den blommat långt in i november!
När jag skulle flytta den till kolonin i oktober var den full med
både blommor och knoppar! Det blev flera fina buketter
när jag var tvungen att klippa ner den vid flytten!

 Lilla "Linnaeus" är verkligen en färgklick som blommar
i flera olika nyanser!

 Söta "Poulsens Pearl" blev flyttad till kolonilotten redan för 
två år sedan och har blivit riktigt kraftig och fin!
Blommar länge gör den också!

Genom att jag flyttat alla 23 rabattrosor till kolonin har jag
kunnat möblera om rejält i rabatterna och lagt igen två stora
rabatter där jag ska så gräs till våren!
Är tvungen att planera lite så det inte blir för mycket jobb när
det väl blir dags för flytt:))

 Vackra "Martin Frobisher" klipper jag ner ordentligt varje
vår men den blir ändå bortåt 2 meter innan sommaren är slut!
Lite synd att blommorna inte klarar av så mycket regn utan att
bli fula, men den är desto vackrare när vädret är fint:)

"White Grootendorst" blommar med söta små rosor där 
anlagen från den rosa varianten ibland slår igenom med lite 
rosa blommor!  Den blir ganska hög och storkbent eftersom 
den står rätt så skuggigt, men jag har ingen lust att flytta
den här fruktansvärt taggiga varelsen i onödan utan den får 
stå kvar där den står tills den slutliga flytten:))

Nu har jobbet dragit igång med 5 veckor kvar till nästa
ledighet då det är sportlov:))
Går ganska bra när man tänker så :))



Ha en skön helg!

Kram






19 kommentarer:

  1. Du har så otroligt många fina rosor i din trädgård. Olika färger/nyanser och en massa härliga dofter.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Så häärligt att se rosor nu men har du kolonilott numera ,kramen Nette

    SvaraRadera
  3. Vad många skönheter du har. Jag håller på att samla på mig lite rosor men det går si så där. Men snart är det nytta år med nya rosor eller hur?
    Kul att du är med på resan.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  4. Hur stor kolonilott har du? Antar att det ser helt fantastiskt ut där. Vad säger kollogrannarna?
    Kommer att återvända till det här inlägget när det blir dags att skaffa fler rosor. Gillar alla du visar här!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  5. Så utrolig mange vakre roser du byr på. Flere av sortene har jeg selv og er veldig glad i dem. Nye sorter til inspirasjon her hos deg. Ha det godt!
    Jannicke

    SvaraRadera
  6. Så vackra rosor
    Ha en bra söndag
    Hanna

    SvaraRadera
  7. Så fina rosor, min favorit blir Poulsens Pearl.
    Ha en fin söndag!
    Marika

    SvaraRadera
  8. Vi är ungefär i samma process när det gäller rosorna, jag flyttar buskar till stugan och hoppas att de ska trivas bättre där. I min stadsträdgård är det både trångt och skuggigt. När du klipper MF ordentligt, till vilken höjd beskär du då?
    Kram

    SvaraRadera
  9. Åh, Leonardo da Vinci har jag sett och fallit för förr. Nu skrivs den upp med fetstil.
    Ha det gott /Lotta

    SvaraRadera
  10. Den dagen ni flyttat till Småland måste jag komma och se dina rosor 'live', ja du måste hinna rota dig på plats innan jag bankar på dörren, hi hi . . .
    Är det någon speciell del av Småland som du 'tänder' på ?
    Här i vår håla är det ingen bra zoon för rosor, men det där kan du säkert redan. Tack för bilderna på underbara rosor.
    Snart är det åter dax för dig att ställa dig vid spisen.
    Känner du att du hunnit vila upp dig ? !
    Må väl/ Eva

    SvaraRadera
  11. Så himla fina bilder. Önskar jag hade mer tid att lägga ner på trädgårdsarbete =)

    SvaraRadera
  12. Åh, så ljuvligt med lite rosbilder....Längtar efter mina...

    SvaraRadera
  13. Vilka underbara rosor du har. Jag vet inte hur stor lott du har men jag blir lite full i garv när jag tänker på hur den ser ut med alla dessa rosor :)
    Jag förstår av kommentar att du ska flytta till Småland ifrån Uppsala. Vilket häftigt steg att ta!!

    Ha en skön fortsatt helg!



    SvaraRadera
  14. Vilken fantastisk blogg! Vilka rosor! Får man fråga vart i Småland du ska bosätta dig? /Nyfiken Smålandsbo som blivit helt trädgårdstokig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingrid! Tack för din kommentar! Vi hoppas hitta något strax nedanför Kalmar, inte alltför långt in i landet. Gillar närheten till havet! Får se om vi lyckas under det här året annars senast nästa år! Var i Småland bor du? Vänliga hälsningar Margot

      Radera
  15. Hej på dig! Med hälsningar från Finland! Var å kolla på lite rosor å råkade snubbla över din blogg! Du verkar ha ett litet trädgårdsparadis! Bra tips om rosor fick jag dessutom, trots att förhållandena e lite annorlunda här än där.
    Med hopp om en solig och varm trädgårdsäsong, Pia

    SvaraRadera
  16. Hejsan! Trevlig trädgårdsblogg. Får man be om lite expertråd? Jag surfar runt på tips om rosor och hamnade här. Har nyligen planterat en Louise Odier som jag vill ha som buskros. Den har jättevackra blommor, men de tynger ner grenarna som ännu är klena eftersom rosen är så liten. Hur kan jag stötta upp grenarna på ett bra sätt? Rosen står fritt. Tacksam för tips ☺️ Mvh Camilla

    SvaraRadera
  17. Jag har försökt hitta Ingrid Bergman utan att lyckas. Någon som vet vem som kan tänkas sälja dem?

    SvaraRadera
  18. Tack för fantastiska bilder! Inspirerande!

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!