torsdag 11 juni 2015

Sommar på gång

Här på bloggen har det inte hänt mycket de senaste månaderna!
Jobbet har nästan sugit musten ur mig, knappt så min 
"finska sisu" har räckt till :))
Men nu är det sommarlov med tid att hämta nya friska krafter!
Ska börja med att uppdatera lite här på bloggen!
Tyvärr måste det bli med bilder från mobilen då jag upptäckte
att minneskortet i kameran var fullt!

Det händer mycket i trädgården nu när värmen äntligen kommit,
har varit fasligt blåsigt, kallt och regnigt denna vår!

Vår kära Burre njuter av att återigen få vistas ute!
Han har uppnått modiga 14 år och vi hoppas få ha
honom kvar många år än! 
En älskad familjemedlem! 

 Klematis "Albina Plena" var först ut med att blomma!
I år ser det ut som att flera klematisar knappt vill något alls!
"Blue Light" som varit stor och fin under många år ser inte ut 
att orka något alls i år, fått bara två ynkliga grenar som 
knappt växer alls! Några klematisar har jag inte sett något
livstecken från alls än!

 Akleja "Clementine White" blommar!
Flera nya varianter bland aklejorna verkar dyka upp,
blir kul att se när de slår ut ordentligt!

 Den här aklejan som slagit ut på kolonilotten
gillar jag, riktigt fin med röd/vita blommor!

 Namnlöst blomster, kanske någon typ av plister!

 Poetnarcisserna är vackra och blommar lite senare än
min andra sort som blommat över redan!

 Hostorna "Patriot" är i full gång och Alunroten 
blommar fint!

 Söta Spetsmössan blev stor och fin i år!

 "Louise Bugnet" ser ut att bli först med att börja blomma
i år igen, tätt följd av systern "Therese Bugnet"

Tyvärr är det många rabattrosor som är väldigt klena i år!
Av de rosor jag flyttade till kolonilotten i höstas är det en som 
inte överlevt, vet inte riktigt vilken det är än, får vänta tills de 
börjar blomma då jag inte antecknade exakt vilka jag planterade var!
Som tur är har "Constance Spry", "Rosenholm", "Alchymist", 
"Leverkusen","Gerbe Rose" och båda "Lykkefund" rosorna 
klarat sig riktigt bra! 
Äppelträdet är överfullt av rosen "Venusta Pendula"
kommer bli otroligt vackert när den börjar blomma :)) 

 Rosen "John Davis" som blivit över två meter hög och blommat 
så fint under flera år vid mitt "klematis/ros"-träd ser inte ut att ha
överlevt vintern! På vänstra sidan kommer klematisarna fint men
rosen på högra sidan ser alldeles död ut, inte tillstymmelse till liv :((
Den brukar normalt börja blomma omkring månadsskiftet
juni/juli så jag har tyvärr fått ge upp hoppet om den, tråkigt!
Den får stå kvar och vara klätterställning till klematisarna 
i sommar så får jag ta bort den till hösten!

 Roshäcken blommar ganska mycket i år då jag inte brytt mig 
om att klippa den alls!

"Martin Frobisher" och "Rapsody in Blue" ser ut
att bli fina i år, fulla med knopp!
De mår bra nu när vi tagit bort pilen som skuggade 
alltför mycket! Syns att rosorna njuter av mera sol:))

Just nu njuter jag enormt av att få vara ledig och bara ta
dagen som den kommer, absolut inga måsten,
gör gott för kropp och själ:))


Ha det gott

Kram




13 kommentarer:

  1. Hej Margot, ja det var länge sedan du 'syntes till', men jag förstår att när man jobbar finns knappt någon tid över för datorn.
    Det viktigaste är att få njuta av trädgården 'live', och minsann vad det blommar hos dig, fantastiskt vackert.
    Du har ju ett bättre klimat för växtligheten fastän du bor högre upp än mig och denna vår har varit bedrövlig kall regnig och stormblåsig.
    Vi människor gillar det inte och jag ser att även växterna mår dåligt av det. Den sista veckan har vädret varit soligare och bättre, men den där vinden vill ändå jäklas med oss. Fortfarande är det svårt att klä sig för utelivet, klä man av sig - går solen i moln- ta man på sig - då värmer solen och man svettas - så är det hela tiden dagen lång, hi hi hi . . . . .

    Birman BURRE är en häftig vacker katt, de är verkligen speciella.
    Vila nu upp dig ordentligt nu, det är dig verkligen väl unnat.
    Må väl kram/ Eva

    SvaraRadera
  2. Hej svejs.
    Jag har gått och tänkt på dig i flera dagar denna här veckan. Förstår att du haft fullt upp. Blir skönt för dig med riktigt lång sommarledighet nu. Vila och njuta av din trädgård.
    Jag har en liten fråga till dig. För ett par år sedan fick jag ett skott av dig på en clematis "Korean Beauty" den vill sig inte riktigt och just nu ser den död ut. Jag undrar om du ev. har ett litet nytt skott jag skulle kunna få av dig.
    Kram från Anne-Lie

    SvaraRadera
  3. Så roligt att höra från dig Margot!
    Men oj har 'John Davis' dött, den brukar inte alls frysa tillbaka hos mig.
    En klematis hos mig har inte kommit upp, 'Mme Julia Correvon', har varit jättestor i många år men förra sommaren var den försvagad. Och nu kanske död? Tur jag har köpt en ny.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Trevligt att du är tillbaka. Så vacker klematis, och Aklejorna, både den vita och den rödvita är så fina. Ha en fin helg! Marika

    SvaraRadera
  5. Härligt att se att du är tillbaka igen.
    Tycker nog att det blommar på rätt bra hos dig ändå även om vissa arter har dött i vinter.

    Kram
    Britt

    SvaraRadera
  6. Vackert det blommar hos dig och härligt med sommar.
    Ha en fin kväll
    Hanna

    SvaraRadera
  7. Va fin han är, Burre! Mina killar är också till åren, 16 och snart 15... men Dogges dagar är tyvärr räknade, och jag fasar för att det snart är dags...

    Fint du har hos dig, visst är det skönt och vackert nu!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  8. Vad roligt att se ett inlägg från dig:-) Du har så fint i din trädgård, den röd/vita aklejan fastnade jag för, fin färgställning. Jag blev så glad att se att mina aklejor spridit sig och i år har plantorna blivit riktigt kraftiga.
    Önskar dig en fin helg och ett välbehövligt sommarlov!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  9. Hej! Jag har varit inne på "växterna i min trädgård" men den tog bara slut 2013... Men ha, här var du ju! Och här finns ju massor av vackert att gotta sig i! Nu ska jag ta mig en kopp te och njuta av dina blommor. Ha det bra/Birgitta zon 4

    SvaraRadera
  10. Länge sedan! Hoppas att allt är bra med dig och de dina.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
  11. Åh nej så synd att din 'John Davis' inte klarade vintern! Det var pga dina fina bilder på din 'John Davis' som jag köpte mina! Köper du en ny eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Lite tråkigt faktiskt att "John Davis" dött då den har varit otroligt vacker under flera år! Kommer säkert att köpa en ny men det får vänta lite eftersom vi planerar att flytta inom en snar framtid så därför planterar jag inget nytt här utan försöker minska ner istället! När jag får min nya trädgård kommer det definitivt att finnas en "JD" där:))
      Ha det gott! Margot

      Radera
  12. Det var ett tag sedan jag hoppas du har det bra och mår prima. Önskar dig en fin och bra adventstid och Jul.
    Ha det gott
    Kram Meta

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!